Utredningsinstruksen må forstås som et iterativt verktøy der friksjon er en forutsetning for progresjon.
Det metodiske rammeverket vi foreslår baserer seg på prinsippet om at man er nødt til å se på instruksen som iterativ for å kunne bruke den tilpasningsdyktig. Vi mener at det å aktivt invitere til friksjon i kunnskapsprosesser er en forutsetning for en lærende og fremtidsrettet forvaltning.
Som et alternativ til den tradisjonelle, lineære forståelsen av utredningsinstruksen, foreslår vi å betrakte den som en atommodell – hvor hvert spørsmål er et nytt lag i modellen. Hvert spørsmål man arbeider med utvider forståelsen og åpner for flere mulige veier videre. I stedet for én rett vei, finnes det mange ulike ruter som kan tas, avhengig av hva man oppdager underveis. Prosessens oppbygging og hvilke metoder man velger å bruke, har stor betydning for hva slags resultat man ender opp med. Underveis vil mange ulike krefter påvirke arbeidet – nye funn, innspill fra høringer eller endrede rammevilkår, både internt og eksternt. Disse friksjonsutløserne kan kreve at man revurderer kursen, går tilbake et steg eller utforsker alternative retninger.
Atommodellen burde bo i veilederen til utredningsinstruksen, og dermed også forvaltes av DFØ og deres fagmiljø på instruksen. På den måten vil den bli en integrert del av all utredningsarbeid.
Som et alternativ til den tradisjonelle, lineære forståelsen av utredningsinstruksen, foreslår vi å betrakte den som en atommodell – hvor hvert spørsmål er et nytt lag i modellen. Hvert spørsmål man arbeider med utvider forståelsen og åpner for flere mulige veier videre. I stedet for én rett vei, finnes det mange ulike ruter som kan tas, avhengig av hva man oppdager underveis. Prosessens oppbygging og hvilke metoder man velger å bruke, har stor betydning for hva slags resultat man ender opp med. Underveis vil mange ulike krefter påvirke arbeidet – nye funn, innspill fra høringer eller endrede rammevilkår, både internt og eksternt. Disse friksjonsutløserne kan kreve at man revurderer kursen, går tilbake et steg eller utforsker alternative retninger.
Atommodellen burde bo i veilederen til utredningsinstruksen, og dermed også forvaltes av DFØ og deres fagmiljø på instruksen. På den måten vil den bli en integrert del av all utredningsarbeid.