#3: Erfaringsbiblioteket

Ved å forstå erfaring som noe modulært, styrkes læring på tvers og nye utforskende arbeidsformer kan lettere oppstå og spres.

Det nye utviklingsorganet skal forankres i et verktøy som bygger på tanken om kompetanse som noe noe modulært. Altså at kunnskap og ferdigheter kan brytes ned i mindre deler, kombineres på ulike måter og flyttes på tvers av kontekster. For å få dette til, trengs det en struktur som gjør det enklere å dele, flytte og koble disse modulene på tvers av departementer, avdelinger, seksjoner og prosjekter.

Det er ikke mangel på meninger og erfaringer om arbeidsformer i departementsfellesskapet. Utfordringen er at de ulike initiativene som foregår befinner seg i hver sin silo. Det mangler et felles system for å samle inn, dokumentere og spre erfaringer fra slike prosesser. Uten dette blir det vanskelig å lære av hverandre, og enda vanskeligere å bygge den utforskende selvtilliten som gjør at flere tør å prøve nye metoder.

Vi foreslår derfor å etablere et erfaringsbibliotek, et prosessarkiv der erfaringer med nye metoder kan deles, reflekteres over og videreutvikles. Et slikt bibliotek vil fungere som en kunnskapsbase og inspirasjonskilde for utredere på tvers av departementene. Det vil også kunne bidra til å etablere et felles språk for prosess, noe som i dag i stor grad mangler. Under kan du ta en titt på hvordan vi tror biblioteket kunne sett ut og her kan du ta en titt på over 80 erfaringer vi har samlet inn allerede.
Erfaringsbibliotek
Erfaring 1
Bruk utredningsinstruksen som inngang for å finne hjelp og veiledning, tilpasset akkurat der du befinner deg i prosessen.